Sulla falsificabilita'
Il progetto
La tradizione architettonica
Quadro e pennelli
Oralita' e scrittura
Loop
C.Soddu e E.Colabella
L'algoritmo
Logica metaprogettuale
Cubismo
Benoit Mandelbrot
Sui frattali
In "Logica della scoperta scientifica", Popper sostiene che nella scienza
sono consentite solo teorie falsificabili, di cui cioè è
possibile dimostrare la veridicità o la incongruenza. Su queste teorie
si poggerà Lakatos per l'elaborazione delle sue teorie sui programmi di
ricerca scientifica e, più interessanti per questa tesi, sull'idea di
progressività.
Si tratta di una mera conseguenza quantitativa: le richieste non
formalizzate sono costantemente inferiori in numero alle pertinenze formali
connesse. C. Soddu, E. Colabella, Il progetto ambientale di morfogenesi pag.51
L'eredità storica della cultura architettonica degli ultimi
settant'anni ha condizionato e condiziona pesantemente l'approccio al tema,
avendo individuato, esemplificando, due modus operandi eterogenei ed in aperta
antitesi tra loro: uno riferito all'empirismo degli standards e alla logica
dell'International Style, l'altro teso ad inseguire la teorizzazione
architettonica del gesto artistico e della sua irripetibilità.
Come tutte le schematizzazioni, anche questa elimina il molto che
c'è di grigio in favore del netto bianco e nero, ma chiarifica quali
siano i termini in gioco. E se da un lato l'apporto del Movimento Moderno e
l'insistenza da esso posta sulla metaprogettualità, cioè sullo
studio della logica formale, è indubbio, è altrettanto evidente
la forte carica di assiomaticità delle procedure di progetto che ne
è derivata.
Ancora un pensiero di Popper, il mito del quadro.
"Ammetto che in qualsiasi momento siamo prigionieri; catturati nella rete
delle nostre teorie; delle nostre aspettative; delle nostre esperienze passate;
del nostro linguaggio.
(...) se tentiamo di sfuggire dal nostro quadro in qualsiasi momento,
innegabilmente, ci troveremo ancora in un quadro, ma sarà migliore e
più spazioso (...)."
W. Ong, Oralità e scrittura, Il Mulino, Bologna 1986.
Nei linguaggi di programmazione il loop è un blocco di istruzioni
che ciclicamente viene ripetuto all'infinito: questo a meno che non siano
attivati controlli secondari di uscita.
C. Soddu - E. Colabella, op.cit., pag. 8
C. Soddu - E. Colabella, op.cit., pag. 13
C. Soddu - E. Colabella, op.cit., pag. 25
C. Soddu - E. Colabella, op.cit., pag. 15
C. Soddu - E. Colabella, op.cit., pag. 54
C. Soddu. E. Colabella, op. cit., pag. 65
Un algoritmo è qui inteso in senso informatico, come procedura
software che elabora dei dati di input restituendo un output utilizzabile o
comunque controllabile dalla procedura stessa o da altro codice esterno.
La ricerca di una logica metaprogettuale è stata un elemento
chiave del lavoro di Van Doesburg, Mondrian, Rietveld, di un progetto che
precedesse il dato concreto, così come sono noti gli interessi futuristi
sulla interpretazione della dinamica del movimento.
Nel Cubismo la formulazione
della simultanea temporalità di più forme o più punti di
vista, avviata da Cezanne, tenta una prima rappresentazione in parallelo della
moltitudine delle evoluzioni possibili. Riportato in C. Soddu - E. Colabella,
op.cit.
B. Mandelbrot, How long is the coast of Britain.
La doumentazione del software di disegno frattale Fractint dello Stone Soup
Group, riporta che
" In 1958 he joined IBM, where he began a mathematical
analysis of electronic "noise" -- and began to perceive a structure in it, a
hierarchy of fluctuations of all sizes, that could not be explained by existing
statistical methods. Through the years that followed, one seemingly unrelated
problem after another was drawn into the growing
body of ideas he would come to call fractal geometry.
Visualization was
extended to the physical world as well. In a provocative essay titled "How Long
Is the Coast of Britain?" Mandelbrot noted that the answer depends on the scale
at which one measures: it grows longer and longer as one takes into account
every bay and inlet, every stone, every grain of sand. And he codified the
"self-similarity" characteristic of many fractal shapes -- the reappearance of
geometrically similar features at all scales. First in isolated papers and
lectures, then in two editions of his seminal book, he argued that many of
science's traditional mathematical models are ill-suited to natural forms and
processes: in fact, that many of the "pathological" shapes mathematicians had
discovered generations before are useful approximations of tree bark and lung
tissue, clouds and galaxies.
Benoit Mandelbrot è nato a Varsavia nel 1924.
The ideas of fractal geometry can be traced to the late nineteenth
century, when mathematicians created shapes -- sets of points -- that seemed to
have no counterpart in nature. By a wonderful irony, the "abstract"
mathematics descended from that work has now turned out to be more appropriate
than any other for describing many natural shapes and processes. Perhaps we
shouldn't be surprised. The Greek geometers worked out the mathematics of the
conic sections for its formal beauty; it was two thousand years before
Copernicus and Brahe, Kepler and Newton overcame the preconception that all
heavenly motions must be circular, and found the ellipse, parabola, and
hyperbola in the paths of planets, comets, and projectiles. In the 17th century
Newton and Leibniz created calculus, with its techniques for "differentiating"
or finding the derivative of functions -- in geometric terms, finding the
tangent of a curve at any given point. True, some functions were
discontinuous, with no tangent at a gap or an isolated point. Some had
singularities: abrupt changes in direction at which the idea of a tangent
becomes meaningless. But these were seen as exceptional, and attention was
focused on the "well- behaved" functions that worked well in modeling nature.
Beginning in the early 1870s, though, a 50-year crisis transformed mathematical
thinking. Weierstrass described a function that was continuous but
nondifferentiable -- no tangent could be described at any point. Cantor showed
how a simple, repeated procedure could turn a line into a dust of scattered
points, and Peano generated a convoluted curve that eventually touches every
point on a plane. These shapes seemed to fall "between" the usual categories of
one-dimensional lines, two- dimensional planes and three-dimensional volumes.
Most still saw them as "pathological" cases, but here and there they began to
find applications. Other investigators trying to understand fluctuating,
"noisy" phenomena -- the flooding of the Nile, price series in economics, the
jiggling of molecules in Brownian motion in fluids -- found that traditional
models could not match the data. They had to introduce apparently arbitrary
scaling features, with spikes in the data becoming rarer as they grew larger,
but never disappearing entirely. For many years these developments seemed
unrelated, but there were tantalizing hints of a common thread. Like the pure
mathematicians'curves and the chaotic orbital motions, the graphs of irregular
time series often had the property of self-similarity: a magnified small
section looked very similar to a large one over a wide range of scales."
Documentazione di Fractint, v18.1 freeware, pagg. 123 e segg.